You are here

Enthousiaste expert treft leergierig team

Vrouwelijk ondernemerschap

Paula Koelemij is hoofd inkoop bij koffie- en theeproducent Simon Lévelt. In 2018 vloog ze naar Dalat in Vietnam om de jonge onderneemster Dung te adviseren over het blenden (mengen), branden (of roosteren) en cuppen (proeven en testen) van de koffie van familiebedrijf Ho Phuong. Als het enthousiasme van Paula ergens vruchtbare grond vond was het daar. Dung is de dochter van de oprichters van het bedrijf. Samen met een jong team probeert ze het familiebedrijf te laten groeien. “Twee jaar geleden zijn we beginnen met het branden van de koffie, dus missen we nog de nodige ervaring en vaardigheid. Los daarvan is de manier waarop Vietnamezen koffie drinken nogal anders.  

'Cuppen is erg moeilijk, want in koffie zitten 800 smaken'

Uitdaging 

Het advies dat we van Paula wilden krijgen, is hoe ik de vaardigheden van mijn personeel kan verbeteren en hoe ik een betere koffie voor de klant kan maken.” Paula Koelemij bevestigt dat dat in Vietnam nog best een uitdaging is: “In Vietnam is de koffieteelt vrij beperkt. Andere koffielanden hebben een enorme variëteit aan koffies, die hier ontbreekt, dus hebben we gekeken naar de mogelijkheden om met de Vietnamese koffies toch een hele mooie blend te maken en hoe Ho Phuong daar een roasting profile op kan aanpassen.”

Het belangrijkste onderdeel bij het bepalen en verbeteren van de kwaliteit van de koffie is het cuppen, het proeven van de koffie. Dung: “Cuppen is erg moeilijk, want in koffie zitten 800 smaken.” Om het team de smaken te leren kennen, had Paula koffies uit de hele wereld meegenomen. Vervolgens organiseerde ze wedstrijdjes onder het personeel om hen zo spelenderwijs te leren proeven. Paula: “En dan zie je dat de mensen heel erg gemotiveerd zijn, heel erg gretig om te leren.” 

'Het grootste effect van verbeteringen vindt buiten het fabrieksterrein plaats'

Biologische koffieplantage 

Paula Koelemij is dan ook optimistisch over de toekomst: “Het potentieel bij Ho Phuong is hoog vanwege de motivatie en de betrokkenheid. Dung is jong en wil absoluut haar bedrijf ontwikkelen. Ze wil een stap verder gaan in die koffiemarkt en dat merkte ik op alle punten.” Over haar plannen vertelt Dung: “In de toekomst wil ik een biologische koffieplantage met specialty koffie runnen, die we uitbreiden zodra we de juiste kwaliteit hebben bereikt. Dan kunnen we eindelijk de hoeveelheid biologische en specialty koffie uit Vietnam verhogen.” 

En wie weet groeit het aantal mensen dat profiteert van Dungs enthousiasme mee. Ho Phuong biedt werkgelegenheid aan 100 mensen tijdens het oogstseizoen dat vier maanden duurt. De rest van het jaar werken er 30 mensen in de fabriek en showroom. Het grootste effect van verbeteringen vindt buiten het fabrieksterrein plaats: Ho Phuong neemt koffie af van 3.000 kleinschalige koffieboeren. Zowel de werknemers als de boeren zullen mee profiteren van de groeiende vraag naar en hogere prijzen voor biologische specialty koffie. 


Paula Koelemij: “Waarom ben ik PUM-expert geworden? Nou, ik heb een lange en rijke ervaring opgedaan in mijn koffie- en theeloopbaan bij Simon Lévelt. Dat is zo ongeveer 20-22 jaar ervaring en ik dreig volgend jaar met pensioen te gaan. Mijn hart ligt bij de koffie en de theesector. Ik zou het dus verschrikkelijk vinden als ik die ervaring niet kan delen met bedrijven die dat nodig hebben. Ik kan wel honderd redenen noemen waarom ik het leuk vind om vrijwilligerswerk voor PUM te doen. Maar het is toch met name het overdragen van kennis, het delen van ervaring, het ondersteunen van bedrijven die net even dat zetje nodig hebben om die volgende stap in hun ontwikkeling te maken.”

Tekst en fotografie/film: Opmeer Reports