You are here

Humus met een twist  

Voedselzekerheid

Humus is een uitermate populair product; bij veganisten en vegetariërs, maar ook bij mensen die wel eens iets anders willen eten. Er bestaat een goede markt voor de gezonde mediterraanse kikkererwtenpasta. Producenten in Jordanië en Libanon strijden om de eer van wie het heeft uitgevonden.  

In Amman, Jordanië, staat Al Bayrouty, een fabriek die onder meer humus maakt en inblikt. Commercieel manager Ahmad M. Soudi vertelt dat Jordanezen totaal andere humus kopen dan Nederlanders en andere Europeanen. Jordanese koks willen zelf de smaak bepalen en kopen hun kikkererwtenpasta daarom vrij droog en neutraal. “Onze ambitie is om een nieuw product te maken dat niet alleen geschikt is voor de mediterrane bevolking. We denken aan gebieden zoals Europa, Canada en de Verenigde Staten. We weten dat humus daar goed zal lopen, want het is gezond en lekker. Maar het is anders dan de markt die we gewend zijn.” 

Dus toen ze van de Jordan European Business Association begrepen dat ze een Nederlandse PUM-expert konden uitnodigen, grepen ze die kans met beide handen aan. Ahmad: “We hebben verschillende adviezen gekregen van expert Ger de Boer. Met zijn hulp ontwikkelden we een nieuw product en nu, bijna anderhalf jaar later, hebben we een goed assortiment met aantrekkelijke recepten en verpakkingen, geschikt voor de internationale markt. Hij leerde ons ook hoe we water kunnen besparen en hoe we het proces efficiënter kunnen maken. Daarnaast gaf hij ons informatie over de etikettering voor de Europese markt. Onze eigen etikettering is anders en ook de regelgeving is anders dan die van de Europese markten.” Ahmad laat zien dat voor de Europese markt de informatie over de ingrediënten aan hele specifieke eisen moet voldoen. De vormgeving van de verpakkingen is aangepast aan de westerse smaak. 

"Nu hebben we een goed assortiment met aantrekkelijke recepten en verpakkingen, geschikt voor de internationale markt."

“Hij gaf ons ook enkele namen van machineleveranciers die machines produceren waarmee we water en materiaal kunnen besparen en hij adviseerde ons om te voldoen aan de eisen van de FSCC en ISO2000 certificering. We hopen binnen twee maanden voor beide gecertificeerd te worden. Het zal het presenteren van onze producten in de vele verschillende markten een stuk gemakkelijker maken.” 

En omdat je niet iedere dag twee proefkonijnen over de vloer hebt, moeten wij - verslaggever en fotograaf - de export humus en tahini (sesampasta) proeven, daarbij stevig ondervraagd door Ahmad en zijn broer, maar vooral zijn vader, de CEO. Wat wij vinden van de smeuïge variant op de drogere humus die ze zelf kopen? En welke humus vinden we het lekkerst: die met gedroogde tomaat, olijf of pijnboompitten? Onze favorieten zijn de tahini met pesto smaak, maar vooral die met chocolade. Overheerlijk, maar helaas richten ze zich hiermee op dit moment op de Canadese markt. We moeten nog even geduld hebben. 

Text & Photos: Opmeer Reports