You are here

Van tourguide tot CEO

Vrouwelijk ondernemerschap

In haar beste Engels struikelt ms. Hoang Anh Nguyen Ngoc over haar woorden, zo enthousiast is ze over de bedrijfjes die ze sinds 2012 heeft opgestart. Hoang Anh is 32 jaar en is begonnen als tourguide. Haar passies zijn toerisme en biologische landbouw. Ze werkt, studeert en netwerkt  zeven dagen per week, van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Tegelijkertijd is deze vrouwelijke onderneemster een toegewijde moeder voor haar 4-jarig dochtertje.

Tineke Janssen: “Deze PUM-adviesmissie, mijn eerste in Vietnam, brengt me naar Da Lat, op 240 km ten noorden van Ho Chi Minh City.  Da Lat ligt in een heuvelachtig, bebost gebied, op een hoogte van 1.500 meter en is een centrum van bloemen- en groententeelt. De stad is honeymoonbestemming nummer 1 van Vietnam en trekt met name Aziatische bezoekers.

Ondernemende duizendpoot

De aanvraag van de Hana Group bij PUM is als volgt geformuleerd: ‘We want to be trained in tourism (restaurant, hotel and lodging, and eco-tourism site), in marketing. How to put together tailor made tours, excursions to our organic garden’.  Hana Group blijkt te bestaan uit acht bedrijfjes (‘brands’), waarvan er vier nog in ontwikkeling zijn. Op initiatief van ms. Hoang Anh gaan we de eerste dag alles bekijken. Het duizelt me in het begin, zoveel verschillende ballen houdt deze dame in de lucht! Zo runt ze een biologisch restaurant en twee kleine guesthouses en beheert ze een terrein van 5 hectare aan de rand van de jungle met een biologische groentekwekerij. Hier zullen in 2019 10 chalets en een restaurant worden geopend. Ook op de planning voor 2019: een online reisplatform voor inkomend toerisme in Da Lat. Verder is er nog een online winkel voor haar biologisch groentes, een koffieshop in aanbouw en een plan om een winkel te openen met biologische groentes, souvenirs en producten van culturele minderheden uit de regio. Tot slot is er nog een wasserette. Ik heb mij vooral bezig gehouden met de activiteiten op het gebied van toerisme.

‘Het is buitengewoon inspirerend om met deze jonge Vietnamezen te werken’

Mijn eerste werkdag eindigt in haar splinternieuwe, lichte kantoor. Ms. Bao Trang (22 jaar) en mr. Huy (25 jaar) zijn mijn ‘sparring partners’, naast ms. Hoang Anh. Het is buitengewoon inspirerend om met deze jonge Vietnamezen te werken. Ze blaken van energie, ijver en enthousiasme. De visie van Hana Group luidt: ‘To make a value chain in eco-tourism and eco-agriculture. We will respect the local culture, the nature and the environment in all its aspects’. Dat wordt een belangrijk doel van mijn missie: Adviseren hoe de activiteiten van de bedrijfjes op één lijn (value chain) te krijgen, zodat ze elkaar versterken en van elkaar kunnen profiteren.

Gat in de markt

Omdat een biologisch restaurant een noviteit blijkt te zijn in Da Lat, storten we ons eerst op dit unique selling point: ‘from garden to table’.  Een aantal van mijn adviezen is direct al uitgevoerd. Op de buitenmuur van het restaurant  staat nu ‘the first organic restaurant in Da Lat’, visitekaartjes zijn aangepast en men is begonnen met het verspreiden van  een voucher dat o.a. receptionisten van nabij gelegen hotels moet verleiden (tegen een bescheiden commissie) om buitenlandse klanten te sturen.

‘Structuur en focus vormen een rode lijn in onze gesprekken’

Gedachtes over excursies naar de groentekwekerij, in combinatie met restaurantbezoek, evenals activiteiten in Hana Land staan op papier. We hebben een presentatie voorbereid over het reisplatform, die CEO Ms. Hoang Anh inmiddels succesvol heeft gepresenteerd aan de overheid. We brainstormen over de doelgroepen voor de chalets in de jungle en de officiële opening.  Structuur en focus vormen een rode lijn in onze gesprekken.

Kikker met havermout

Op mijn laatste werkdag komt er, voor mij onverwacht, een cameraploeg van de provinciale televisie  in het restaurant. Ze zijn met name geïnteresseerd in de biologische specialiteiten, de hotpot en frog with porridge (kikker met havermout…). En zo speel ik de Europese klant die de kwaliteit van ‘the first organic restaurant in Da Lat’ van harte aanbeveelt.”


Tineke Janssen: “Na mijn studie aan het NWIT in Breda (het huidige NHTV) en een studie rechten, ben ik na enige omzwervingen in het toerisme beland. Als productmanager verre bestemmingen bij Wereldcontact Reizen en Kuoni (beide bedrijven bestaan niet meer onder die naam), heb ik een jaar of 18 met mensen uit allerlei landen en culturen zakengedaan. Na mijn pensionering miste ik die contacten het meest. Door een tip van een goede vriend ben ik al snel bij PUM terecht gekomen. De combinatie van praktisch advies geven en concentratie in een korte periode op één ondernemer of regio in een opkomende economie sprak mij aan. Inmiddels heb ik sinds eind 2012 acht projecten voor PUM op het gebied van touroperating en marketing uitgevoerd in Peru, Colombia, Kenia, Rwanda, Marokko, de Palestijnse gebieden, de Filippijnen en in november 2018 in Vietnam.”
Wil je ook net als PUM-expert Tineke Janssen jouw kennis en ervaring overdragen aan ondernemers in een dertigtal landen wereldwijd? We zoeken vrijwilligers die in staat zijn hun hotelkennis over te dragen via adviesmissies, workshops, presentaties en/of seminars aan ondernemers in ontwikkelingsladen en opkomende markten.
Ben of ken je iemand met meerdere jaren ervaring in de hotelwereld (marketing, sales, Rooms Division, Banqueting en Food & Beverage), die minimaal Engels maar bij voorkeur ook Frans of Spaans spreekt en schrijft? Kun je een destination marketingplan opzetten of touroperators en touragencies helpen om strategische plannen te maken? We horen het graag. Klik hier voor meer informatie.